Black journalism and silenced history:

An analysis of epistemicide in the curriculum of journalism courses in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29146/eco-ps.v27i3.28330

Keywords:

Jornalismo Negro, Imprensa Negra, Graduação de Jornalismo

Abstract

This article analyzes the presence of Black Journalism in the curricular components of Journalism degrees in Brazil in order to see if and how this theme is portrayed. We analyzed the Political Pedagogical Projects and the Curricular Structures of the Journalism degrees at 42 Federal Universities in Brazil in search of approaches to the Black Press, Black Journalism and ethnic-racial issues. We start from the hypothesis that Black Journalism is a practice that has been silenced as such because of racism, even though there have been some reports of it for 200 years. For the theoretical basis, we will use authors from the perspective of Cultural Studies and Foucault's Discourse Analysis (1996). The aim of this article is to challenge hegemonic conceptions of journalism by questioning the non-inclusion of a racial debate in its studies, in undergraduate courses and in academia, as well as encouraging the fight against epistemicide in journalism undergraduate courses in the country.

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Author Biographies

Aíla Cristhie Cardoso, Universidade Federal de Sergipe

Mestranda em Comunicação e Sociedade, Universidade Federal de Sergipe. Graduada em Jornalismo pela mesma universidade. Pesquisa sobre Jornalismo Negro no Brasil e Participa do Grupo de Pesquisa Lavint/UFS e Geni/UFS.

Valéria Maria Vilas Bôas, Universidade Federal de Sergipe

Professora Adjunta do Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal de Sergipe e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da mesma Universidade. Doutora e mestre pelo Programa de Pós Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas da Universidade Federal da Bahia com estágio doutoral na modalidade Doutorado Sanduíche pela Université Lumiere Lyon 2 com bolsa Capes.É pesquisadora do Laboratório de Análise de Visualidades, Narrativas e Tecnologias (Lavints/UFS) e do Centro de Pesquisa Estudos Culturais e Transformações na Comunicação (TRACC/UFBA).

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Published

2024-12-19

How to Cite

Cardoso, A. C., & Vilas Bôas, V. M. (2024). Black journalism and silenced history:: An analysis of epistemicide in the curriculum of journalism courses in Brazil. Revista Eco-Pós, 27(3), 356–380. https://doi.org/10.29146/eco-ps.v27i3.28330