Reading in the Penitenciária Feminina da Capital

theory and practice for citizen education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29146/eco-ps.v27i2.28250

Keywords:

Sentence remission; Reading; Penitenciária Feminina da Capital; Crime desistance; Creative education

Abstract

This article covers the reading groups held at the Penitenciária Feminina da Capital (PFC) in São Paulo between June 2023 and April 2024, under the responsibility of the [name withheld] Association, with the aim of remission of sentence through reading. Its objective is to deal with how mediators encourage people deprived of their liberty to read, with a view to creative education and desistance from crime. Its theoretical support is provided by authors who understand literature as a human right and as a way of resocialising people deprived of liberty. It analyses data derived from participant observation records of reading circles at the PFC as part of a case study on sentence remission through reading in a women's penitentiary. It concludes that the benefit of reading practices stimulates learning, improves interpersonal relationships, reactivates memories, helps people to better cope with life in prison and aids in the process of resocialisation after release, enabling people to desist from crime.

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Author Biographies

Rubens Heller Mandel, German Sport University Cologne: Cologne, DE

Mestre em International Sport Development and Politics pela GSU. Bacharel em Esporte pela Universidade de São Paulo (USP).

Priscila Ferreira Perazzo, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Doutora em História Social pela USP. Docente e Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação – mestrado e Doutorado Profissional em Docência e Gestão Educacional, da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS). Líder do Grupo de Pesquisa Memórias do ABC: Comunicação e Cultura, Educação e Memória. Responsável pelo Laboratório Hipermídias de Comunicações Culturais (USCS). Membro fundadora da Rede Brasileira de Pesquisadores em Memória e Comunicação – REMEMORA. Pesquisadora Associada do LEER – Laboratório de Estudos sobre Etnicidade, Racisno e Discriminação da USP.

Isabel Cristina de Araújo Rodrigues, Universidade Paulista

Relações Púbicas graduada pela FAAP, pós-graduada em Marketing pela ESPM, graduada em Direito pela UNIP e mestre em Comunicação e Cultura Midiática. Doutoranda em Comunicação. Atua há 30 anos na área da Comunicação e Relações Públicas. Sócia-diretora da Agência PUB do Grupo Nexcom. Professora da FAAP nos cursos de Relações Públicas, Jornalismo, Publicidade e Propaganda, Animação e Audiovisual. Professora do curso de Relações Públicas da UniSantos. Ministra disciplinas como: Relacionamento com a Imprensa, Relacionamento com Consumidor, Riscos Jurídicos e Imagem Corporativa e Prevenção e Gestão de Crise. Foi Membro do Conselho Regional de Relações Públicas de São Paulo.  Integrante da Comissão de jurados do Prêmio ABERJE – Associação Brasileira de Comunicação Empresarial e  da Comissão de Jurados do Prêmio Jatobá de Relações Públicas.

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Published

2024-10-07

How to Cite

Heller, B., Heller Mandel, R., Ferreira Perazzo, P., & Cristina de Araújo Rodrigues, I. (2024). Reading in the Penitenciária Feminina da Capital: theory and practice for citizen education. Revista Eco-Pós, 27(2), 231–253. https://doi.org/10.29146/eco-ps.v27i2.28250