Studies on media literacy:

an evolution in the field of communication in brazilian research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29146/eco-ps.v28i1.28477

Keywords:

Media Literacy, Media Education, Communication, Reception Studies

Abstract

The lack of consensus in translating the term media literacy raises concerns about the best way to approach it conceptually. Considering the intersections of the fields of Communication and Education from the perspective of Communication and its theoretical and epistemological construction, a bibliographic review was conducted using CAPES journal database. Articles with titles containing the main terms used to refer to media literacy were sought, aiming to understand how these terms are applied, their theoretical foundations, the methodological procedures used in the research, and their connections with reception studies. The main findings reveal the use of different terminologies, often without theoretical justification and treated as synonyms; the predominance of international authors in the conceptual framework; and the prevalence of bibliographic research and case studies as the main methodological approaches.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Egle Muller Spinelli, Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-SP)

Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (ECA/USP). Professora titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo (PPGCOM/ESPM) e docente do curso de Graduação em Jornalismo da Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-SP). É coordenadora da Cátedra Maria Aparecida Baccega, líder do grupo de pesquisa Comunicação, Literacia Digital e Consumo (DIGICOM) e integrante dos grupos de pesquisa COM+. É membro da Rede Interuniversitária Euroamericana de Investigação sobre Competências Midiáticas para a Cidadania – ALFAMED.

Isabela Afonso Portas, Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-SP)

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo da ESPM-SP, bolsista integral CAPES/Prosup, integrante da Cátedra Maria Aparecida Baccega e do Grupo de Pesquisa Comunicação, Alfabetização Digital e Consumo (DIGICOM).

References

BACCEGA, Maria Aparecida; GUIMARÃES, Margaret de Oliveira. Da comunicação à educação: a importância dos estudos de recepção. Comunicação & Educação, n. 3, set./dez. 2006. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v11i3p409-414. Acesso em: 20 jan. 2025.

BACCEGA, Maria Aparecida. Comunicação/educação e a construção de nova variável histórica. Comunicação & Educação, v. 14, n. 3, p. 19-28, 2009a. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v14i3p19-28. Acesso em: 18 dez. 2024.

BACCEGA, Maria Aparecida. Inter-relações comunicação e consumo na trama cultural: o papel do sujeito ativo. In: CASTRO, Gisela. e TONDATO. Márcia (Org.) Caleidoscópio midiático: o consumo pelo prisma da comunicação. São Paulo: ESPM, 2009b. p. 12-30.

BACCEGA, Maria Aparecida. Campo Comunicação/Educação: mediador do processo de recepção. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 31º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Anais..., Natal, 2008.

BONIN, Jiani Adriana. Explorações sobre práticas metodológicas na pesquisa em comunicação. Revista Famecos, n. 37, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.37.4809. Acesso em: 28 nov. 2024.

BORGES, Gabriela. Qualidade literacia midiática: um diálogo profícuo e necessário. 3º ECOM.EDU ‐ Encontro de Comunicação e Educação. Anais..., Ponta Grossa, 2013.

BUCKINGHAM, David. Manifesto pela educação midiática. São Paulo: Edições Sesc SP, 2023.

BUCKINGHAM, David. As crianças e a mídia: uma abordagem sob a ótica dos Estudos Culturais. Matrizes, v. 5, n. 2, p. 93-121, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v5i2p93-121. Acesso em: 28 nov. 2024.

BUCKINGHAM, David. Media Education: literacy, learning and contemporany culture. Cambridge: Polity Press, 2005.

CELOT, Paolo; PÉREZ-TORNERO, José Manuel. Study on Assessment Criteria for Media Literacy Levels. A compreensive view of the concept media literacy and an understanding of how media literacy levels in Europe should be assessed. For the European Commission, Directorate General Information Society and Media, Media Literacy Unit. Brussels, 2009.

COGO, Denise. Los Estudios de Recepción en América Latina: perspectivas teórico-metodológicas. Portal Comunicacíon, InCom, UAB, 2019.

ESCOSTEGUY, Ana Carolina. Cartografias dos estudos culturais – Uma versão latino-americana. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

FANTIN, Monica. Mídia-educação: conceitos, experiências, diálogos Brasil-Itália. Florianópolis: Cidade Futura, 2006.

FERRÉS, Joan.; PISCITELLI, Alejandro. Competência midiática: proposta articulada de dimensões e indicadores. Lumina. Juiz de Fora, v.9, n.1, 2015, p.1-16. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/21183. Acesso em: 15 nov. 2024.

FIGARO, Roseli. O trabalho da Empiria nos estudos de recepção. In: FIGARO, Roseli; BRIGNOL, Liliane Dutra. Trabalho do Pesquisador: Os Desafios da Empiria em Estudos de Recepção. Curitiba, Appris, 2017.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GRIZZLE, Alton. et al. Media and information literate citizens: think critically, click wisely! UNESCO Open Access Repository, 2021. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377068. Acesso em: 10 nov. 2024.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte/Brasília: Editora UFMG/Representação, 2003.

HOBBS, Renee; JENSEN, Amy. The Past, Present, and Future of Media Literacy Education. Journal of Media Literacy Education, n. 1, v. 1, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.23860/jmle-1-1-1. Acessso em: 11 nov. 2024.

HOBBS, Renee. Media literacy: A plan of action. Washington, DC: Aspen Institute and John and James L. Knight Foundation, 2010.

LIVINGSTONE, S. Active Participation or just more information? Young people’s take up of opportunities to act and interact on the internet. Information, Communication & Society, v. 8, n. 3, p. 287-314, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1080/13691180500259103. Acesso em: 11 nov. 2024.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Globalização comunicacional e transformação cultural. In: MORAES, Denise (org.). Por uma outra comunicação. Rio de Janeiro-São Paulo: Record, 2005. p. 57-88.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações. Comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1997.

MARTINO, Luís Mauro Sá. Teoria das Mídias Digitais: linguagens, ambientes, redes. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

MARTINO, Luís Mauro Sá. Teoria da Comunicação: ideias, conceitos e métodos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

PÉREZ-TORNERO, José Manuel. Media literacy: new conceptualization, new approach. In: CARLSSON, Ullia et al. (eds.). Empowerment through media education: an intercultural dialogue. Göteborg: Nordicom: Göteborgs Universitet, 2008. p. 103-116.

POTTER, W. James. Analysis of definitions of media literacy. Journal of Media Literacy Education, n. 4, v. 2, p. 27-43, 2022.

POTTER, W. James. Media Literacy. California: Sage Publications, 2016.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

WILSON, Carolyn. et. al. Alfabetização midiática e informacional: currículo para formação de professores. Brasília: UNESCO, UFTM, 2013.

WOLF, Mauro. Teorias das comunicações de massa. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

YIN, R.K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

2025-06-19

How to Cite

Muller Spinelli, E., & Afonso Portas, I. (2025). Studies on media literacy: : an evolution in the field of communication in brazilian research. Revista Eco-Pós, 28(1), 65–85. https://doi.org/10.29146/eco-ps.v28i1.28477