Alfabetização midiática

enfoques dos estudos a partir da revisão sistemática da literatura

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29146/eco-ps.v28i1.28459

Keywords:

Media literacy, Media and information literacy, Media, Systematic literature review

Abstract

This article aims to conduct a systematic literature review (SLR) of works published from 2016 to 02/07/2025 on Media Literacy (ML). The databases used were the "CAPES Journal Portal" and "SciELO," with the descriptor "media literacy." Based on the exclusion and inclusion criteria, nine articles were selected for the SLR. The analyses highlight the following focuses of the studies: the importance for teacher training, conscious media consumption, combating misinformation, the exercise of citizenship, and a feminist reading of the media. Additionally, the terms ML and media and information literacy (MIL) are used with nearly similar meanings to encompass all dimensions of media. The results emphasize the importance of ML for the formation of critical and participatory citizens in a media-mediated society and the need for a joint effort by different social actors to implement ML in both school and non-school contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nathan Nguangu Kabuenge, Universidade da Amazônia

Pós-Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Linguagens e Cultura da Universidade da Amazônia (PPGCLC/Unama). Doutor e Mestre em Ciências da Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação Comunicação, Cultura e Amazônia da Universidade Federal do Pará (PPGCom/UFPA).

Ivana Cláudia Guimarães de Oliveira, Universidade da Amazônia

Doutora em Ciências do Desenvolvimento Socioambiental pelo Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Sustentável do Trópico Úmido (PPGDSTU/UFPA). Professora do Programa de Pós Graduação em Comunicação, Linguagens e Cultura (PPGCLC/Unama) e dos cursos de Jornalismo e Publicidade da Universidade da Amazônia (Unama).

Thiago Almeida Barros, Universidade da Amazônia

Doutor em Comunicação, Linguagens e Cultura (PPGCLC/Unama). Coordenador e Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Linguagens e Cultura (PPGCLC) da Universidade da Amazônia (Unama). Docente dos cursos de graduação em Jornalismo, Publicidade e Propaganda e Design Gráfico da UNAMA. Doutor em Comunicação, Linguagens e Cultura (PPGCLC/Unama).

Alda Cristina Silva da Costa, Universidade Federal do Pará

Doutora em Ciências Sociais (ICS/UFPA). Docente do Programa de Pós-Graduação Comunicação, Cultura e Amazônia (PPGCom/UFPA) e da Faculdade de Comunicação (UFPA).

Luna Carvalho de Lucena, Universidade da Amazônia

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Linguagens e Cultura pela Universidade da Amazônia (PPGCLC/Unama).

References

BORGES, Gabriela. Qualidade na TV pública portuguesa: Análise dos programas do canal 2. Juiz de Fora: Editora da UFJF, 2014.

BUCKINGHAM, David. The media education manifesto. Cambridge; Medford: Polity Press, 2019.

BRUM, Alissom Roberto; SCHMIDT, Saraí Patrícia. Alfabetização midiática-visual: estabelecendo algumas concepções e intenções em torno do termo e da prática aliada a linguagem fotográfica. Palíndromo, Florianópolis, v. 16, n. 38, fev./mai. 2024, p. 1-24.

CARVALHO, Julia Leandro de; GIACOMAZZO, Graziela Fátima. Mídia-educação: um estudo sobre a proposta de alfabetização midiática e informacional da UNESCO. Saberes Pedagógicos, Criciúma, v. 6, n. 2, mai./ago. 2022, p. 1-21.

CASTELLS, Manuel. Communication power. Oxford: Oxford University Press, 2009.

FLORES-VIVAR, Jesus Miguel; BOTELHO-FRANCISCO, Rodrigo; VARGAS-MARÍN, Dennis Javier. Inteligencia artificial frente a la desinformación. In: MOTA, Gloria Ostos (Org.). Oportunidades para la Participación y la democratización de las organizaciones en el siglo XXI. España: Editorial Dykinson, 2021, p. 247-265.

GOMES, Paulo César; SIQUEIRA, Alexandra Bujokas de. Formação de professores de biologia e a leitura semiológica de cartuns da Revista Ciência Hoje das Crianças. Amazônia, Belém, v. 15, n. 34, jul./dez. 2019, p. 151-164.

GUAZINA, Liziane Soares. Alfabetização midiática e informacional no combate à desinformação e à violência nas escolas: uma proposta de agenda. Comunicação & educação, São Paulo, n. 2, jul./dez. 2023, p. 20-32.

GUSMÃO, Fábio Alexandre Ferreira. Da alfabetização tradicional para a alfabetização midiática e informacional. Liberato, Novo Hamburgo, v. 17, n. 28, jul./dez. 2016, p. 119-252.

HOBBS, Renee. Digital and media literacy: a plan of action. Washington: Aspen Institute, 2010.

HJARVARD, Stig. Midiatização: teorizando a mídia como agente de mudança social e cultural. Matrizes. São Paulo, n. 2, jan./jun. 2012, p. 53-91.

JENKINS, Henry et al. Confronting the challenges of participatory culture media education for the 21st century. Cambridge: The MIT Press, 2009.

LEMOS, A.; DOMINGO, D. Introduction journalism and algorithms. Brazilian Journalism Research, Brasília, v. 16, n. 3, 2020, p. 404-409.

LIVINGSTONE, Sonia. Media literacy and the challenge of new information and communication technologies. The Communication Review, London, v. 7, jan. 2004, p. 3-14.

MIHAILIDIS, Paul. Civic media literacies: re-imagining human connection in an age of digital abundance. New York; London: Routledge, 2019.

NICHOLS, T. Philip; LEBLANC, Robert Jean. Educação midiática e os limites da “alfabetização”: orientações ecológicas para plataformas performativas. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 28, n. 2, 2023, p. 151-181.

NKENCHOR, Isioma Christiana; MACIVER, Joshua. Media literacy skills for promoting sustainable development in rivers state. British Journal of Mass Communication and Media Research, v. 4, n. 4, 2024, p. 13-26.

POTTER, W. James. Media literacy. 10 ed. Los Angeles: SAGE, 2022.

REIS, Danielle Daiane; MELO, Kalinka Ribeiro Aragão de; FONTES, Líviam Santana; ALMEIDA, Nilvânia Cardoso. Alfabetização midiática e informacional na formação do professor. Pesquisa e Ensino, Barreiras, v. 1, 2020, p. 1-25.

RODELLA, Ester Alkimim Zanco. Educação para uma leitura midiática feminista. Alterjor, São Paulo, v. 1, n. 25, jan./jun. 2022, p. 248-260.

RODRIGUES, Alessandra; GRANÉ, Mariona. Mídias digitais e acesso a conteúdo acadêmico-científico: usos por licenciandos e indícios para (re)pensar a formação docente. Perspectiva, Florianópolis, v. 41, n. 3, jul./set. 2023, p. 1-20.

SOARES, Laura Valladares de Oliveira; LUCE, Bruno Fortes; ESTABEL, Lizandra Brasil. A implementação da alfabetização midiática e informacional pelo bibliotecário no âmbito das bibliotecas escolares. Ciência da Informação, Brasília, v. 51, n. 3, set./dez. 2022, p. 159-172.

SODRÉ, Muniz. Antropológica do espelho: uma teoria da comunicação linear e em rede. Petrópolis: Vozes, 2002.

SOUZA, Katiane de Jesus; VALLE, Mariana Guelero do. Alfabetização midiática e informacional: uma revisão sistemática da literatura. Pesquisa em Foco, São Luís, v. 26, n. 2, jul./dez. 2021, p. 109-122.

SPINELLI, Egle Müller. Comunicação, consumo e educação: alfabetização midiática para cidadania. Intercom, São Paulo, v. 44, n. 3, set./dez. 2021, p. 127-143.

UNESCO. Marco de Avaliação Global da Alfabetização Midiática e Informacional (AMI): disposição e competências do país. Brasília: UNESCO, Cetic.br, 2016.

VERÓN, Eliseo. Teoria da midiatização: uma perspectiva semioantropológica e algumas de suas consequências. Matrizes, São Paulo, v. 8, n. 1, jan./jun. 2014, p. 13-19.

WARDLE, Claire; DERAKSHAN, Hossein. Information disorder: toward an interdisciplinary framework for research and policy making. Strasbourg: Council of Europe, 2017.

WILSON, Carolyn et al. Alfabetização midiática e informacional: currículo para a formação de professores. Brasília: Unesco, UFTM, 2013.

Published

2025-06-19

How to Cite

Nguangu Kabuenge, N., Cláudia Guimarães de Oliveira, I., Almeida Barros, T., Cristina Silva da Costa, A., & Carvalho de Lucena, L. (2025). Alfabetização midiática: enfoques dos estudos a partir da revisão sistemática da literatura. Revista Eco-Pós, 28(1), 86–109. https://doi.org/10.29146/eco-ps.v28i1.28459