A Literacia Midiática e o Combate à Desinformação

iniciativas no Brasil e em Portugal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29146/eco-ps.v28i1.28458

Keywords:

Disinformation, Post-truth, Social Challenges, Media Literacy

Abstract

Social challenges such as climate change, the overload of healthcare systems, disparities in access to education, job insecurity, among others, are exacerbated by disinformation, which compromises the interpretation of facts and decision-making. This investigation propose a comparative study between Brazil and Portugal, conducted through an integrative literature review, to understand the concept of media literacy, analyzing initiatives to minimize the implications of disinformation - one of today's greatest social challenges. The results reveal diversity in the strategies and resources employed, highlighting a consensus: only a critical stance makes society more resistant to manipulations that serve illegitimate interests.

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Author Biographies

Ana Daniele Maciel, Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Instituto de Ciências Sociais, Universidade do Minho, Portugal

PhD student in Communication Sciences at the Universidade do Minho, with a degree in Library Science from the Universidade Federal do Ceará. She is currently a researcher at the Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS) at the Universidade do Minho and a research fellow at the Office of Science and Technology Management of this Center, working in the area of scientific publications.

Sara Balonas, Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Instituto de Ciências Sociais, Universidade do Minho, Portugal

PhD in Communication Sciences - Advertising in the social sphere - teaches strategic communication, brands, advertising and creativity. Author of articles, books and other scientific publications in these areas.  Integrated researcher at the Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS). Coordinator of Createlab - Experimentation and Innovation Laboratory (CECS) and the Communication, Organizations and Social Dynamics research group (CECS). Founder of B+ Comunicação (2002) and Be True, a strategic intervention program in the social sphere (2010).

Aline Moreno, Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Instituto de Ciências Sociais, Universidade do Minho, Portugal

PhD student in Communication Sciences at the Universidade do Minho, with a scholarship from the Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT). Master's degree in Marketing and Communication from the Instituto Politécnico de Coimbra (IPC). Bachelor's degree in Social Communication with a focus on Advertising from the Faculdades Integradas de Bauru (FIB). She is currently a researcher at the Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS) at the Universidade do Minho.

Carolina Toscano , Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Instituto de Ciências Sociais, Universidade do Minho, Portugal

PhD student in Communication Sciences at Universidade do Minho, with a scholarship from Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT). Holds a Master's degree in Media Studies from Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) and a Bachelor's degree in Social Communication from Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Currently, she is a researcher at the Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS) at Universidade do Minho.

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Published

2025-06-19

How to Cite

Maciel, A. D., Balonas, S., Moreno, A., & Toscano , C. (2025). A Literacia Midiática e o Combate à Desinformação: iniciativas no Brasil e em Portugal. Revista Eco-Pós, 28(1), 181–208. https://doi.org/10.29146/eco-ps.v28i1.28458