BookTok
the role of TikTok content creators in encouraging reading in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.29146/eco-ps.v27i2.28273Keywords:
TikTok, Digital influencers, Publishing market, BookTokAbstract
BookTok has emerged as a powerful platform for literary recommendations, redefining the landscape of the publishing market, with the potential to influence reading habits, especially among the youth. Inspired by similar communities like BookTube and Bookstagram, BookTok stands out on TikTok for its ability to engage users in short and playful videos about books. This article starts from the hypothesis that BookTok, a community of readers and literary content creators on TikTok, presents itself as an important agent in promoting reading. Based on this assumption, we sought to map the main literary TikTokers in Brazil and identify the characteristics of this content production practice. In the end, the positions of readers present in these communities were observed (Neophyte Informant; Collector; Playful; Aspiring to Expert) along with the genres of the videos, including reviews, recommendations, summaries, vlogs, trends, and lessons.
Downloads
References
ABIDIN, Crystal. Communicative Intimacies: Influencers and Perceived Interconnectedness. Journal of Gender, New Media, & Technology, College Park, v. 8, 2015, p. 1-16.
ABIDIN, Crystal. Internet Celebrity: understanding fame online. Bingley, Uk: Emerald Publishing Limited, 2018.
ABIDIN, Crystal. Mapping Internet Celebrity on TikTok: exploring attention economies and visibility labours. Cultural Science Journal, [S.l.], v. 12, n. 1, p. 77-103, 2020, p. 77-103.
ABIDIN, Crystal; KAYE, D. Bondy Valdovinos. TikTok Syllabus: teaching socio-cultural issues on tiktok. Tiktok Cultures Research Network (Tcrn), Centre for Culture and Technology (CCAT), Curtin University, nov. 2021. Disponível em: https://tiktokcultures.com/syllabus2021/. Acesso em: 23 maio 2024.
AGGARWAL, Nikita; KAYE, D. Bondy Valdovinos; ODINET, Christopher K. #Fintok and Financial Regulation. Ssrn Electronic Journal, 2022, p. 334-369.
ARAÚJO, Willian Fernandes. Norma algorítmica como técnica de governo em Plataformas Digitais: um estudo da Escola de Criadores de Conteúdo do YouTube. Fronteiras, v. 23, n. 1, 2021, p. 29-39.
BARBOSA, Juliana. BookTok se alinha com mercado editorial e influencia em venda de livros. Metrópoles. Publicado em: 25 jun. 2023. Disponível em: https://www.metropoles.com/entretenimento/literatura/booktok-mercado-editorial-livros. Acesso em: 23 abr. 2024
BOFFONE, Trevor. TikTok Cultures in the United States. London & New York: Routledge, 2022.
BURGESS, Jean; GREEN, Joshua. Youtube e a Revolução Digital. São Paulo: Aleph, 2009.
BURGESS, Jean. Platform studies. In: CUNNINGHAM, Stuart; CRAIG, David. Creator Culture: An Introduction to Global Social Media Entertainment. Nova York: New York University Press, 2021, p. 21-38.
CASTELLS, Manuel. A galáxia da internet. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.
CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador. Conversações com Jean Lebrun. São Paulo: Imprensa Oficial/Ed. Unesp, 1998.
D’ANDRÉA, Carlos F. de Brito. Pesquisando plataformas on-line: conceitos e métodos. Salvador: Edufba, 2020.
DEPEXE, Sandra; FREITAS, Marina Judiele dos Santos. “Tá, tá movimentando”. Comunicação Mídia e Consumo, [S.L.], v. 20, n. 58, 2023, p. 265-284.
DIAZ, Luccas. 10 BookTokers que você precisa seguir no TikTok. Guia do Estudante. Publicado em: 8 mar. 2021. Disponível em: https://guiadoestudante.abril.com.br/estudo/10-booktokers-que-voce-precisa-seguir-no-tiktok#google_vignette. Acesso em: 23 maio 2024.
FARIA, Ana Elisa. Como o BookTok alavanca o mercado editorial e atrai novos leitores. UOL. Publicado em: 19 mar. 2024.Disponível em: https://gamarevista.uol.com.br/semana/que-livro-mudou-a-sua-vida/booktok-alavanca-o-mercado-editorial-atrai-novos-leitores-jovem-literatura-tiktok-livros/. Acesso em: 23 abr. 2024.
FRAGOSO, Suely; RECUERO, Raquel; AMARAL, Adriana. Métodos de pesquisa para internet. Porto Alegre: Sulina, 2011.
FÜHR, N. G.; RAUBER, L. H.; BARTH, M. A influência do TikTok no mercado editorial: uma análise do BookTok. Saber Humano: Revista Científica da Faculdade Antonio Meneghetti, v. 13, n. 23, 2023, p. 139–165.
GUILBERT, Thierry. As evidências do discurso neoliberal na mídia. Campinas: Editora da Unicamp, 2020.
GUIÑEZ-CABRERA, Nataly; MANSILLA-OBANDO, Katherine. Booktokers: generating and sharing book content on tiktok. Comunicar, v. 30, n. 71, 2022, p. 119-130.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Editora Aleph, 2009.
KARHAWI, Issaaf. De blogueira a influenciadora: etapas de profissionalização da blogosfera de moda brasileira. Porto Alegre: Editora Sulina, 2020.
KAYE, D. Bondy Valdovinos. JazzTok: creativity, community, and improvisation on tiktok. Jazz And Culture, v. 6, n. 2, 2023, p. 92-116.
KEEN, Andrew. O culto do amador. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.
LACERDA, Vinícius. 5 influenciadores que indicam livros no TikTok para você seguir. Jornal O Tempo. Publicado em 19 abr. 2023. Disponível em: https://www.otempo.com.br/entretenimento/5-influenciadores-que-indicam-livros-no-tiktok-para-voce-seguir-1.2853437. Acesso em: 23 maio 2024.
LEGRAMANDI, Sabrina. O que é BookTok, sensação do TikTok que mudou o hábito de leitura dos brasileiros. Estadão. Publicado em : 11 maio 2023. Disponível em: https://www.estadao.com.br/cultura/literatura/o-que-e-bookbok-sensacao-tiktok-mudou-habitos-leitura-brasileiros/. Acesso em: 23 abr. 2024.
MACHADO, Simone. BookTok: como TikTok está transformando jovens em leitores e autores em best-seller. BBC News Brasil. Disponível em: Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/articles/cek5e5mr3pdo. Acesso em: 23 abr. 2024.
MADDOX, Jessica; GILL, Fiona. Assembling “Sides” of TikTok: examining community, culture, and interface through a booktok case study. Social Media + Society, v. 9, n. 4, 2023, p. 1-12.
MANGUEL, Alberto. Uma história da leitura. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
MARTENS, Marianne; BALLING, Gitte; HIGGASON, Kristen A. #BookTokMadeMeReadIt: young adult reading communities across an international, sociotechnical landscape. Information And Learning Sciences, v. 123, n. 11/12, 2022, p. 705-722.
MARTINO, Luís Mauro Sá. Teoria das mídias digitais: Linguagens, ambientes, redes. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2015.
MENEZES, Clara. Booktokers: conheça os influenciadores do TikTok que incentivam a leitura. Jornal o Povo. Publicado em 17 jul. 2021. Disponível em: https://www.opovo.com.br/vidaearte/2021/07/17/booktokers--conheca-os-influenciadores-do-tiktok-que-incentivam-a-leitura.html. Acesso em: 23 maio 2024.
OLIVEIRA, Samantha. Conheça o escritor piauiense Patrick Torres. Estadão. Publicado em 16 jan. 2024. Disponível em: https://expresso.estadao.com.br/naperifa/conheca-o-escritor-piauiense-patrick-torres/. Acesso em: 19 maio 2024.
PAZ, Eliane Hatherly. Um livro de cabeceira e uma câmera na mão: circulação e consumo literários na contemporaneidade. Alceu (Rio de Janeiro, online), v. 22, n. 47, 2022, p. 125-142.
PEROTTO, Jhonatan; PEREIRA, Vinicius Carvalho; CARBONIERI, Divanize. Fofoca literária na rede social TikTok: um estudo de caso sobre o influenciador literário digital @patzzic. Soletras, n. 46, 2023, p. 480-499.
PRESSER, Adam. Uma mensagem de agradecimento à nossa comunidade de criadores. TikTok. Publicado em 29 fev. 2024. Disponível em: https://newsroom.tiktok.com/pt-br/carta-a-criadores-adam-presser. Acesso em: 23 abr. 2024.
POELL, Thomas; NIEBORG, David; VAN DIJCK, José. Plataformização. Fronteiras - Estudos Midiáticos, v. 22, n. 1, 2020, p. 1-10.
RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2014.
RIBEIRO, Helena Gabrielle Souza. “Isso é tão Aesthetic!”: a estetização da imagem de moda do look do dia no instagram ao “arrumese comigo!” no tiktok. Dobra[S] – Revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, n. 39, 2023, p. 201-225.
SCHØLLHAMMER, Karl Erik; DEFILIPPO, Juliana Gervason. Cibercaminhos da crítica: prolegômenos para pensar a crítica brasileira literária em ambiente virtual. Verbo de Minas, n. 35, v. 20, 2019, p. 83-100.
SCOLARI, Carlos A.; FRATICELLI, Damián; TOMASENA, José M. “A Semio-Discursive Analysis of Spanish-Speaking Booktubers”. In: CUNNINGHAM, S.; CRAIG, D. (ed.). Creator Culture: An Introduction to Global Social Media Entertainment. Nova York: New York University Press, 2021, p. 75-95.
SGRINGNELLI, Beatriz. BookTok: quais influencers de livros seguir no TikTok? Publishnews. Publicado em 4 maio de 2023. Disponível em: https://www.publishnews.com.br/materias/2023/05/04/booktok-quais-influencers-de-livros-seguir-no-tiktok. Acesso em: 23 abr. 2024.
SHIRKY, Clay. A Cultura da Participação: criatividade e generosidade no mundo conectado. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.
SUNDSTRÖM, Admeire da Silva Santos; MORAES, João Batista Ernesto de. Bookshelf tour: categorização do conhecimento a partir do discurso coletivo dos booktubers. Em Questão, v. 25, n. 2, 2019, p. 13–38.
TERRA, Carolina. Do broadcast ao socialcast: apontamentos sobre a cauda longa da influência digital, os microinfluenciadores. Revista Communicare, São Paulo, v. 17, 2017, p. 80-101.
VIZCAÍNO-VERDÚ, Arantxa; ABIDIN, Crystal. TeachTok: teachers of tiktok, micro-celebrification, and fun learning communities. Teaching And Teacher Education, v. 123, 2023, p. 103978.
WANG, Wei; WU, Jiena. Research Perspectives on TikTok & Its Legacy Apps: short video platforms and local community building in china. International Journal Of Communication, v.15, n. 1, 2021. p. 1-23.
ZHANG, Zongyi. Infrastructuralization of Tik Tok: transformation, power relationships, and platformization of video entertainment in china. Media, Culture & Society, v. 43, n. 2, 2020. p. 219-236.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Issaaf Karhawi, Sarah Sofia Szabó Iossi, Carla Montuori Fernandes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aos autores pertence o direito exclusivo de utilização ou reprodução.
Você tem o direito de:
- Compartilhar — copie e redistribua o material em qualquer meio ou formato.
- Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material para qualquer filme, mesmo comercial.
O licenciante não pode revogar esses direitos, desde que você respeite os termos da licença.
De acordo com os seguintes termos:
- Atribuição — Você deve dar o devido crédito, fornecer um link para a licença e indicar se essas alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de maneira que sugira que o licenciante endosse ou aprove seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos legais ou medidas de natureza tecnológica que restrinjam legalmente outros de fazer algo que a licença permite.
Aviso: A licença pode não fornecer todas as permissões necessárias para o uso pretendido. Por exemplo, outros direitos, como publicidade, privacidade ou direitos morais, podem limitar a maneira como você usa o material.