The semiotics of irony in videogames

Relating verbal, visual, and procedural signs in the creation of an absurd enunciator

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29146/eco-ps.v27i2.28070

Keywords:

irony, verbal irony, visual irony, procedurality, videogames

Abstract

This article proposes an analytical model from which irony, a concept here initially considered in its traditional configuration as “verbal irony” and subsequently expanded to “semiotic irony,” could be employed as a formal analytical tool for videogame poetics. Regarding verbal and/or visual irony, the theoretical framework provided by Ducrot (1987), Brait (2008), and Scott (2004) is adopted, whereas Bogost (2007, 2008) informs the theoretical framework on procedurality as a compositional element specific to games. A method for analyzing irony in videogames is then suggested which takes into account the articulation between the three languages here identified as most significant to their composition: verbal, (audio)visual, and procedural. Then, the proposed method is tested against the concrete case provided by the videogame Orgasm simulator (Molleindustria, 2003). We were able to conclude that irony in videogames is constructed and encoded by the combination of varied semiotic systems, and that their specific procedural language is also capable of creating ironic meaning.

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Author Biographies

Natalia Corbello, Universidade Estadual de Maringá

Natalia Corbello é licenciada em Letras-Inglês e bacharel em Tradução-Inglês pela Universidade Estadual de Maringá. Atualmente, é mestranda na mesma universidade e bolsista do CNPq, e investiga questões de estética e poética relacionadas à arte dos videogames.

Márcio Roberto do Prado, Universidade Estadual de Maringá

Márcio Prado possui doutorado em Estudos Literários pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP, campus de Araraquara, doutorado-sanduíche pela Université Paris 8 - Vincennes-Saint-Denis, e graduação em Letras, com Licenciatura e Bacharelado em Português e Francês (2002) e Bacharelado em Italiano (2004) também pela UNESP, campus de Araraquara. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em estudos sobre a comunicação, a arte e a cultura contemporâneas em suas relações com mídias e tecnologias, enfocando sobretudo questões de poética. Além disso, também desenvolveu estudos em Filosofia da Literatura, atuando principalmente nos seguintes temas: gênio, diabo, teoria e crítica. É Professor Associado do Departamento de Teorias Linguísticas e Literárias da Universidade Estadual de Maringá- UEM.

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Published

2024-10-07

How to Cite

Corbello, N., & do Prado, M. R. (2024). The semiotics of irony in videogames: Relating verbal, visual, and procedural signs in the creation of an absurd enunciator. Revista Eco-Pós, 27(2), 399–421. https://doi.org/10.29146/eco-ps.v27i2.28070