Didi-Huberman and Eisenstein

dialectic of affects and becoming-revolutionary

Authors

  • Ribamar José de Oliveira Junior Universidade Federal do Rio de Janeiro/Doutorando em Comunicação e Cultura
  • Beatriz Moreira da Gama Malcher Universidade Federal do Rio de Janeiro/Pós-doutoranda
  • Lilian Tufvesson Universidade Federal do Rio de Janeiro/Doutora
  • Alexandre Kenichi Gouin Universidade Federal do Rio de Janeiro/Doutorando
  • Etiene Pereira Martins Universidade Federal do Rio de Janeiro/Mestranda
  • Iago Porfírio Universidade Federal da Bahia/Doutorando

DOI:

https://doi.org/10.29146/ecops.v25i2.27965

Keywords:

Emotion, Image, Montage, Insurrection, Didi-Huberman

Abstract

Through a crossed glances reading of the work Povo em lágrimas, povo em armas by Didi-Huberman, published in 2021 by n-1 edições, we seek to follow the dialectics between tears and weapons through emotions. By taking into account the path that the author traces between emotion, pain, appeals, affections, survivals, and sensibilities, we elaborate a reflection on the lines of affection that flow through the eyes in the tearing of images. If emotion itself is an image, the insurgence of tears in the relationship between aesthetics and ethics puts us outside ourselves. From this collective writing gesture, we draw a route through politics of emotion that says "we".

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Beatriz Moreira da Gama Malcher, Universidade Federal do Rio de Janeiro/Pós-doutoranda

Pós-doutoranda em Teoria Literária pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Literatura da UFRJ (PPGCL-UFRJ), onde também se doutorou (2020). Mestre pelo PPPGCOM da UFRJ (2016). É pesquisadora integrante do GT Literatura e Sociedade da ANPOLL e colaboradora do Projeto de Extensão Física e Humanidades do Centro Brasileiro de Pesquisas Físicas (CBPF). malcher.beatriz@gmail.com.

Lilian Tufvesson, Universidade Federal do Rio de Janeiro/Doutora

Doutora em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Autora da tese Barricada: ação política e experiência estética, com orientação do professor Maurício Lissovsky. Nesta resenha, autora do texto sobre o capítulo 3 - Apelos às lágrimas.

Alexandre Kenichi Gouin, Universidade Federal do Rio de Janeiro/Doutorando

Doutorando em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Mestre em Comunicação e Cultura pela mesma universidade. Mestre em Engenharia de Produção pela École Centrale Paris. Desenvolve pesquisa sobre a montagem de imagens de arquivo no chamado cinema experimental. alexandre.k.gouin@gmail.com

Etiene Pereira Martins, Universidade Federal do Rio de Janeiro/Mestranda

Mestranda em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro com orientação de Muniz Sodré. Mestranda em Relações Étnico-Raciais pelo Centro Federal de Educação Tecnológica do Rio de Janeiro. Especialista em Comunicação e Saúde pela Escola de Saúde Pública de Minas Gerais. etieneredatora@gmail.com

Iago Porfírio, Universidade Federal da Bahia/Doutorando

Estudante de Doutorado em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia (POSCOM/UFBA/CNPq). Pesquisador do Grupo de Pesquisa Nanook, vinculado ao Laboratório de Análise Fílmica (LAF/POSCOM/UFBA). E-mail: iagoporfiriojor@gmail.com.

References

DIDI-HUBERMAN, Georges. Povo em lágrimas, povo em armas. São Paulo: n-1 edições, 2021.

Published

2022-10-31

How to Cite

Oliveira Junior, R. J. de, Malcher, B. M. da G. ., Tufvesson, L. ., Gouin, A. K. ., Martins, E. P., & Porfírio, I. (2022). Didi-Huberman and Eisenstein: dialectic of affects and becoming-revolutionary. Revista Eco-Pós, 25(2), 407–425. https://doi.org/10.29146/ecops.v25i2.27965