Ethnography with readers

Challenges and possibilities of research on reading clubs in a digital context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29146/eco-ps.v25i3.27936

Keywords:

Ethnography, Readers, Reading practices, Reading clubs

Abstract

This article discusses opportunities and difficulties when carrying out an ethnography with readers on the internet. The reflections come from a theoretical-methodological foundation directed to ethnography and reading practices, as well as from empirical experience through observation in fifteen online meetings of five reading clubs. It is expected to contribute to the expansion of methodological alternatives for the investigation of contemporary reading practices through an anthropological and communicational perspective. In this path, the opening to the relationships established with the readers throughout the ethnographic work, the crossing of platforms in the mediation of reading and the non-demarcation of dualisms between online and offline stand out. Thus, in an ethnography of reading in the digital context, it is necessary to pay attention and reflect on the possibilities and limitations of the environment and how this impacts relationships with readers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liliane Dutra Brignol, Universidade Federal de Santa Maria/Profa. Dra. do Departamento de Ciências da Comunicação

Professora do Programa de Pós-graduação em Comunicação do Departamento de Ciências da Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Santa Maria, RS.

Jean Silveira Rossi, UFSM/Mestre

Graduado em Comunicação Social - Produção Editorial e mestre em Comunicação pela Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, RS.

References

CAIAFA, Janice. Sobre a etnografia e sua relevância para o campo da comunicação. Questões Transversais, v. 7, n. 14, 2010.

CAMPANELLA, Bruno; BARROS, Carla. Introdução. In: CAMPANELLA, Bruno; BARROS, Carla (orgs.). Etnografia e consumo midiático: novas tendências e desafios metodológicos. Rio de Janeiro: E-papers, p. 5-10, 2016.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2014.

CHARTIER, Roger. A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. Brasília: UnB, 1998.

FAILLA, Zoara (org.). Retratos da Leitura no Brasil 5. Rio de Janeiro: Instituto Pró-Livro, 2020.

GEERTZ, Cliford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

HINE, Christine. Estratégias para etnografia da internet em estudos de mídia. In: CAMPANELLA,

Bruno; BARROS, Carla (orgs.). Etnografia e consumo midiático: novas tendências e desafios

metodológicos. Rio de Janeiro: E-papers, 2016, p. 11-27.

HOOKS, bell. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2020.

LEITÃO, Débora. K.; GOMES, Laura Graziela. Etnografia em ambientes digitais: perambulações, acompanhamentos e imersões. Antropolítica - Revista Contemporânea de Antropologia, v. 1, n. 42, p. 41-65, 2018.

MALINI, Fabio. A plataformização da leitura e redes sociais: impactos no consumo de livros. In: FAILLA, Zoara. (org.). Retratos da leitura no Brasil 5. Rio de Janeiro: Sextante, 2021, p. 134-143.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: 3 introduções. Matrizes, v. 12, n. 1, p. 9-31, 2018.

MILLER, Daniel. Como conduzir uma etnografia durante o isolamento social, Blog do Sociofilo, [S. l.], 23 mai. 2020. Disponível em: https://blogdolabemus.com/2020/05/23/notas-sobre-a-pandemia-como-conduzir-uma-etnografia-durante-o-isolamento-social-por-daniel-miller. Acesso em: 01 fev. 2022.

ROSEN, Matthew. Ethnographies of reading: beyond literacy and books. Anthropological Quarterly, v. 88, n. 4, 2015, p. 1059-1083.

ROSSI, Jean Silveira. Investigando a leitura no Brasil: um mapeamento de pesquisas com leitores na

Comunicação (2015-2020) e de estudos sobre clubes de leitura (1990-2020). In: 44º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2021, virtual. Anais [...]. Recife: Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2021.

_______. “Antes era só ler, hoje em dia é ler e comentar”: leituras compartilhadas pela internet nos clubes Leia Mulheres. Dissertação (mestrado em Comunicação) - Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Centro de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, p. 209. 2022.

SEDO, DeNel Rehberg. Reading Communities from Salons to Cyberspace. Nova York: Palgrave Macmillan, 2011.

TRAVANCAS, Isabel. A Etnografia no campo da comunicação de massa. Humanidades, Fortaleza, v. 26, n. 1, p. 125-142, jan./jun. 2011.

WEBER, Florence. A entrevista, a pesquisa e o íntimo, ou: por que censurar seu diário de campo?. Horizontes Antropológicos, ano 15, n. 32, p. 157-170, jul./dez. 2009.

YUNES, Eliana. Um ensaio para pensar a leitura. Verbo de Minas, v. 14, n. 23, p. 5-18, 2013.

Published

2022-12-18

How to Cite

Dutra Brignol, L., & Silveira Rossi, J. (2022). Ethnography with readers: Challenges and possibilities of research on reading clubs in a digital context. Revista Eco-Pós, 25(3), 63–85. https://doi.org/10.29146/eco-ps.v25i3.27936