Cinematographic Rewriting in Different Trains (Beatriz Caravaggio - Steve Reich - Kronos Quartet)
DOI:
https://doi.org/10.29146/eco-ps.v26i01.27856Keywords:
Cinema. Memory. Archive. Cinematic RewritingAbstract
In 1988, the composer Steve Reich, developed the musical piece Different Trains, composed of three movements for string quartet and pre-recorded sounds. In an autobiographical way, the work comprises the first memories made by the composer between 1939 and 1942, during the transit on different trains in his childhood when he crossed the United States because of the separation of his parents. The musical recording of the play is performed by the group Kronos Quartet, in 1989, and will be rewritten filmically in 2016 by filmmaker Beatriz Caravaggio. Caravaggio reinterprets the references of Reich's work, endowing it with a third gesture: a visual score. The work revolves around the act of cinematic rewriting written by the artist.
Downloads
References
ASSMAN, Aleida. Espaço da Recordação: Formas e Transformações da Memória Cultural. Campinas: Unicampo, 2011.
BOU, S. Réflexions sur le Nazisme. Entretiens avec Stéphane Bou. Paris: Seuil, 2016.
CARAVAGGIO, Beatriz. Different Trains. 2016. Disponível em: <http://beatrizcaravaggio.com>. Acesso em: 29 abr. 2022.
DIDI-HUBERMAN, G. Imágenes Pese a Todo: Memoria Visual del Holocausto. Barcelona: Espasa, 2012.
DIDI-HUBERMAN, G. A Semelhança Informe: Ou o Gaio Saber Visual Segundo Georges Bataille. Rio de Janeiro: Contraponto, 2015.
GAGNEBIN, J. M. Limiar, aura e rememoração: ensaios sobre Walter Benjamin. São Paulo: Editora 34, 2014.
HIRSH, Marianne. The Generation of Postmemory. New York: Columbia University Press, 2012.
HUYSSEN, Andreas. Culturas do Passado-Presente: Modernismos, Artes Visuais, Políticas da Memória. Rio de Janeiro: Contraponto, 2014.
LINDEPERG, Sylvie. Nuit et Brouillard. Un Film dans l’histoire. Paris: Odile Jacob, 2007.
REICH, Steve. Different Trains. Disponível em: <https://www.stevereich.com>. Acesso em: 29 abr. 2022.
REICH, Steve. Writings on Music 1965-2000. Oxford: Oxford University Press, 2002.
ROLLET, Sylvie. “De gestos em Olhares, ou a História a contrapelo em dois filmes de Sergei Loznitsa”. IN: AMARAL, Carolina de Aguiar; CARVALHO, Danielle Crepaldi; MONTEIRO, Lúcia Ramos; ADAMATTI, Margarida Maria; VILLAÇA, Mariana. Cinema: Estética, Política e Dimensões da Memória. Porto Alegre: Sulina, 2019.
SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente. Cine de Historia, Cine de Memoria: La Representación y sus Límites. Madrid: Cátedra, 2006.
TODOROV, Tzvetan. Les Abus de la Mémoire. Paris: Arléa, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rafael Tassi Teixeira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aos autores pertence o direito exclusivo de utilização ou reprodução.
Você tem o direito de:
- Compartilhar — copie e redistribua o material em qualquer meio ou formato.
- Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material para qualquer filme, mesmo comercial.
O licenciante não pode revogar esses direitos, desde que você respeite os termos da licença.
De acordo com os seguintes termos:
- Atribuição — Você deve dar o devido crédito, fornecer um link para a licença e indicar se essas alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de maneira que sugira que o licenciante endosse ou aprove seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos legais ou medidas de natureza tecnológica que restrinjam legalmente outros de fazer algo que a licença permite.
Aviso: A licença pode não fornecer todas as permissões necessárias para o uso pretendido. Por exemplo, outros direitos, como publicidade, privacidade ou direitos morais, podem limitar a maneira como você usa o material.