Espectros futuros
A desmaterialização de corpos na volumetria de 3x3D como atualização da fantasmagoria
DOI:
https://doi.org/10.29146/ecopos.v24i3.27767Keywords:
Phantasmagoria, 3D, Spatial montage, Peter Greenaway, Digital imageAbstract
Phantasmagoria is a type of illusionist spectacle of image projection that emerged in the 18th century, based on the attraction and fear generated by spiritual manifestations. The translucent image it simulated was appropriated by cinema and gained new meanings over time. With a new degree of resignification of disembodied and superimposed quality of imagetic elements, the film 3x3D (France / Portugal, 2013) is composed of three segments, directed, in the order of editing, by Peter Greenaway, Edgar Pêra and Jean-Luc Godard. All of them explore 3D with the purpose of an aesthetic experiment. Greenaway's segment, Just in time, has the differential of superimposing images in multilayers. The purpose of this article is to investigate the influences of phantasmagoria in the visual construction that stereoscopic cinematography can adopt through spatial montage and how it creatively distances itself from them, in new limits and potentialities of the digital image.
Downloads
References
BEE, Fernando. Em quatro anos: de 1935 a 1939, crítica da cultura e fantasmagoria. Revista Limiar. São Paulo, v .3 n. 6, p. 195–233, 2º semestre, 2016.
BENTES, Ivana. Greenaway, a estilização do caos. In: MACIEL, Maria Esther. (Org.). O cinema enciclopédico de Peter Greenaway. São Paulo, SP: Unimarco Editora, 2004, p. 17-29.
CRARY, Jonathan. Techniques of the observer: on vision and modernity in the 19th century. Cambridge, UK: MIT Press, 1992.
DIRKS, Tim. Greatest Visual and Special Effects (F/X) - Milestones in Film 1900-1905. 2010-2020. Disponível em: < https://www.filmsite.org/visualeffects2.htmL>. Acesso em 16 set. 2020.
DUBOIS, Philippe. Cinema, vídeo, Godard. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
ELSAESSER, Thomas. O "retorno" do 3D: sobre algumas das lógicas e genealogias da imagem no século XXI. Cadernos de história da ciência. São Paulo, v. 11, n. 2, jul/dez. 2015.
FELINTO, Erick. A imagem espectral: comunicação, cinema e fantasmagoria tecnológica. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2008.
GREENAWAY, Peter. Entrevista. In: SOBRINHO, Gilberto Alexandre. O autor multiplicado: em busca dos artifícios de Peter Greenaway. Tese (Doutorado em Multimeios) - Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Campinas, 2014.
GUNNING, Tom. Moving away from the index. In: G. KOCH; V. PANTENBURG; S. ROTHHÖHLER. Screen Dynamics: mapping the Borders of Cinema. Vienna: Synema, 2012.
MACHADO, Arlindo. A emergência do observador. Galáxia. São Paulo, n.3, p. 227-234, 2002.
MANNONI, Laurent. A grande arte da luz e da sombra. São Paulo, SP: UNESP, 2003.
MANOVICH, Lev. The Language of New Media. Cambridge, UK: MIT Press, 2001.
MONTEIRO, Tiago J. L. Terror de autor: cinema de gênero e metalinguagem no longa “O Barão”. In: Anais digitais do encontro 2016 da SOCINE. Disponível em: < https://www.socine.org/encontros/aprovados-2016/?id=16036>. Acesso em 8 mar. 2019.
MORIN, Edgar. Intodução ao pensamento complexo. Porto Alegre, RS: Editora Meridional/Sulina, 2005.
NATALE, Simone. A Short History of Superimposition. Early Popular Visual Culture. London, v. 10, n. 2, p. 125–145, maio, 2012.
NOVA. João Luiz Leocadio da. A dramaturgia da forma das trucagens eletrônicas digitais em Peter Greenaway. Tese (Doutorado em Meios e Processos Audiovisuais) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
ROSS, Miriam. 3D cinema: optical illusions and tactile experiences. Nova York, NY: Palgrave Macmillan, 2015.
SARAIVA, Leandro. Montagem soviética. In: MASCARELLO, Fernando (Org.). História do cinema mundial. Campinas, SP: Papirus, 2006, p. 109-141.
WEBER, José Fernandes. Conhecimento científico, música e arte trágica. Educação e Filosofia. UFU, Uberlândia, v. 23, p. 47-64, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista ECO-Pós
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Aos autores pertence o direito exclusivo de utilização ou reprodução.
Você tem o direito de:
- Compartilhar — copie e redistribua o material em qualquer meio ou formato.
- Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material para qualquer filme, mesmo comercial.
O licenciante não pode revogar esses direitos, desde que você respeite os termos da licença.
De acordo com os seguintes termos:
- Atribuição — Você deve dar o devido crédito, fornecer um link para a licença e indicar se essas alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de maneira que sugira que o licenciante endosse ou aprove seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos legais ou medidas de natureza tecnológica que restrinjam legalmente outros de fazer algo que a licença permite.
Aviso: A licença pode não fornecer todas as permissões necessárias para o uso pretendido. Por exemplo, outros direitos, como publicidade, privacidade ou direitos morais, podem limitar a maneira como você usa o material.