Letramento Midiático, Algorítmico e Inteligência Artificial

o papel dos agentes inteligentes na curadoria da pesquisa acadêmica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29146/eco-ps.v28i1.28452

Keywords:

media literacy; algorithmic literacy; academic research; intelligent agents; generative artificial intelligence.

Abstract

The rise of generative artificial intelligence (GAI) impacts academic research, redefining the search, organization, and analysis of knowledge. Tools such as ChatGPT, DeepSeek, Consensus, and Research Rabbit function as intelligent agents, automating information curation. However, algorithmic mediation demands new competencies, particularly in media and algorithmic literacy. This theoretical essay proposes a reflection on how intelligent agents transform the role of researchers, shifting research from a model based on active source selection to a system curated by opaque algorithms. It argues that the development of media and algorithmic literacy is essential for the critical use of these tools. Furthermore, this article serves as a theoretical foundation for an ongoing empirical study, whose results will be published later, expanding the understanding of GAI's effects on academic knowledge production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel Timponi, UERJ CiberCog/LMD; CEP/FDC e PPGCE-UFU

Pós-doutoranda em Educação Midiática em IA, Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ). Doutora em Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Tecnologia da Comunicação e Cultura, UERJ. Graduada em Comunicação Social — habilitação em Jornalismo, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Professora no Centro de Estudos de Pessoal e Forte Duque de Caxias (CEP/FDC) e Professora do Mestrado Profissional em Tecnologias, Comunicação e Educação da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Há 17 anos membro do Cibercog/UERJ.

Raquel Lobão Evangelista, Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Adjunct Professor of the Journalism Course, Faculty of Communication, UERJ. Professor permanent member of PPGCom-UERJ. Researcher in digital methods for Artificial Intelligence. Postdoctoral fellow in Methods of Reception and Consumption of Entertainment from the Graduate Program in Communication Technologies and Culture (PPGCOm-UERJ).  Email: raquel.lobao@uerj.br

References

BECHMANN, Anja.; BOWKER, Geoffrey. Unsupervised by any other name: hidden layers of knowledge production in artificial intelligence on social media. Big Data & Society, v. 6, n. 1, p. 1-11, 2019.

BORGMAN, Christine. Big Data, Little Data, no Data: scholarship in the networked world. Cambridge: MIT Press, 2015.

BRASIL. Estratégia Brasileira de Inteligência Artificial (EBIA). Brasília, DF: Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovações (MCTI), 2021. Disponível em: https://www.gov.br/mcti. Acesso em: 10 mar. 2025.

BUCKINGHAM, David. Manifesto pela Educação Midiática. Trad. José Ignácio Mendes. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2022.

CARNEIRO, Márcio. Inteligência artificial customizada e automação de processos: por que o ChatGPT não serve para organizações? In: Revista Organicom. Dossiê Comunicação, Organizações e Inteligência Artificial: impactos, sistemas generativos e uso de dados. a. 21, n. 44, jan./abr. 2024.

CARNEIRO, Márcio. Entrevistando um Robô: notas sobre a aplicação experimental da metodologia EEAF usando a ferramenta ChatGPT de Inteligência Artificial. Revista Comunicação & Inovação, v. 24, ed. 20238987, jan./dez. 2023.

COULDRY, N.; MEJIAS, U. A. The Costs of Connection: how data is colonizing human life and appropriating it for capitalism. Stanford: Stanford University Press, 2019.

ESCALANTE, Pollyana. O potencial comunicativo dos memes: formas de letramento na rede digital. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Faculdade de Comunicação Social, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016, 122 f.

FERRARI, Ana Claudia; OCHS, Mariana; MACHADO, Daniela. Guia da Educação Midiática. 1. ed. São Paulo: Instituto Palavra Aberta, 2020.

FERRÉS, Joan; PISCITELLI, A. Competência midiática: proposta articulada de dimensões e indicadores. Lumina, [ S.l.] v. 9, n. 1, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/21183/11521. Acesso em: 5 jan. 2025.

FLORES-VIVAR, J. M. (6 de fevereiro de 2025). La revolución del método científico de revisión de literatura existente con Ai2 Scholar QA. Cultura de Red (blogs Fundación para el Conocimiento Madrid + d. Disponível em: https://bit.ly/3EtKpL. Acesso em: 13 mar. 2025.

GILLESPIE, Tarleton. The relevance of algorithms. In: GILLESPIE, T.; BOCZKOWSKI, Pablo; FOOT, Kirsten. (Eds.). Media technologies: Essays on communication, materiality, and society. Cambridge: MIT Press, 2014. p. 167–194.

HAN, Byung-Chul. No Enxame: perspectivas do digital. Petrópolis: Vozes, 2018.

HELMOND, Anne. The Platformization of the Web: making web data platform ready. Social Media + Society, v. 1, n. 2, 2015.

HERRMAN, John. AI Ate the Web. Now It’s Coming Back for Seconds. New York Magazine, Coluna Intelligencers, 25 fev. 2025. Disponível em: https://nymag.com/intelligencer/article/ai-ate-the-web-now-its-coming-back-for-seconds.html. Acesso em: 26 fev. 2025.

KITCHIN, Rob. The Data Revolution: big data, open data, data infrastructures and their consequences. London: SAGE Publications, 2014.

LEPORACE, Camila. Algoritmosfera: a cognição humana e a inteligência artificial. São Paulo: Hucitec; Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2024.

MACEDO, Sanderson. Agentes inteligentes: CrewAI para iniciantes. v. 1, e-book, 2024.

MELO, Rodrigo Fortes. Letramentos em ambientes virtuais de aprendizagem na educação básica:

estudo de caso do AVA do Instituto de Aplicação da UERJ. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Faculdade de Comunicação Social, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021, 227f.

MEJIAS, Ulises Ali; COULDRY, Nick. Datafication. Internet Policy Review, v. 8, n. 4, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.14763/2019.4.1428. Acesso em: 10 mar. 2025.

MILLER, Carolyn. Genre as social action. Quarterly Journal of Speech, v. 70, n. 2, p. 151-167, 1984.

OCHS, Mariana. Educação Midiática e inteligência Artificial: fundamentos. São Paulo: Instituto Palavra Aberta, 2024.

OECD (Ed.) (2021). OECD Digital Education Outlook 2021: Pushing the frontiers with artificial intelligence, blockchain and robots. OECD. https://doi.org/10.1787/589b283f-en. Acesso em: 10 mar. 2025.

O’NEIL, Cathy. Weapons of Math Destruction: how big data increases inequality and threatens democracy. New York: Crown Publishing Group, 2016.

POELL, Thomas; NIEBORG, David; VAN DIJCK, José. Plataformização. In: Revista Fronteiras, v. 22, n. 1, 2020. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/fronteiras/article/view/fem.2020.221.01. Acesso em: 10 mar. 2025.

POELL, Thomas; NIEBORG, David.; DUFFY, Brooke. Platforms and Cultural Production. Cambridge: Polity Press, 2021.

PRATA, Carmen. Digital Storytelling: histórias para ensinar-aprender: um desenho qualitativo das práticas multimodais nas escolas do país. Tese (Doutorado em Comunicação) - Faculdade de Comunicação Social, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2024, 161f

REGIS, Fátima. Tecnologias de comunicação, entretenimento e competências cognitivas na

cibercultura. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 15, n. 37, p. 32-37, dez. 2008.

REGIS, Fátima. Letramentos e mídias: sintonizando com corpo, tecnologia e afetos. Revista Contracampo, v. 39, p. 147-163, 2020.

REGIS, Fátima Cognição e Afeto na Comunicação. Conectando corpo, mente, meio e tecnologia. Porto Alegre: Sulina, 2022.

SANTINI, Rose Marie. O algoritmo do gosto: os sistemas de recomendação on-line e seus impactos no mercado cultural; volume 1. Curitiba: Appris Editora, 2020.

SECOM. Secretaria de Comunicação Social. Estratégia Brasileira de Educação Midiática. Governo Federal, out. 2023.

SCHNEIDER, Sérgio; SCHIMITT, Cláudia Job. O uso do método comparativo nas Ciências Sociais. Cadernos de Sociologia, Porto Alegre, v. 9, n. 1, p. 49-87, 1998.

SILVEIRA, Sérgio Amadeu. Democracia e os códigos invisíveis: como os algoritmos estão modulando comportamentos e escolhas políticas. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2020.

TIMPONI, Raquel. Modos de Leitura do Jovem Brasileiro Contemporâneo: um estudo dos audiolivros e dos livroclipes. Tese (Doutorado em Comunicação). Programa de Pós-Graduação da Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2015. 400 f.

TIMPONI, Raquel; AFONSO, Drielle. Educação Midiática para a Inteligência Artificial Generativa: Pensando o ensino na perspectiva da pós-formação em Comunicação do Exército Brasileiro. In:

MAGALHÃES, Suzana; XAVIER, Márcio; TIMPONI, Raquel; MIRACELLY, Karenine; AFONSO, Drielle (orgs.). Mídias e Educação nas Forças Armadas. Rio de Janeiro, Curitiba: Editora CEP/FDC e Ed. CRV, 2024. DOI.10.24824/978652516582.0253-282

UNESCO. International Forum on AI and the futures of education developing competencies for the AI era. UNESCO, 2022. Disponível em: https://doi.org/https://bit.ly/3zoB6AS. Acesso em: 13 mar. 2025.

UNESCO. K-12 AI curricula: A mapping of government-endorsed AI curricula. UNESCO, 2021. Disponível em: https://bit.ly/3B6f6xi. Acesso em: 11 mar. 2025.

VAN DIJCK, José; POELL, Thomas; DE WAAL, Martijn. The Platform Society: public values in a connective world. New York: Oxford University Press, 2018.

ZUBOFF, Shoshana. The Age of Surveillance Capitalism: the fight for a human future at the new frontier of power. New York: PublicAffairs, 2019.

Published

2025-06-19

How to Cite

Timponi, R., & Lobão Evangelista, R. (2025). Letramento Midiático, Algorítmico e Inteligência Artificial: o papel dos agentes inteligentes na curadoria da pesquisa acadêmica. Revista Eco-Pós, 28(1), 110–132. https://doi.org/10.29146/eco-ps.v28i1.28452