A compreensão de usuários acerca de conteúdos jornalísticos em vídeo 360°
DOI:
https://doi.org/10.29146/eco-ps.v26i3.28135Keywords:
Understanding, 360° Video, Sense of Presence, Reception StudyAbstract
User understanding is a key element for journalistic content. With the increase in the number of technological resources and the multiplication of formats, we realize the importance of analyzing understanding regarding emerging formats. Thus, in this study we focused on journalistic content that uses 360° videos, seeking to achieve two objectives: to understand how journalistic content is understood in 360° video and to identify sensations that can influence this understanding. To this end, we carried out a reception study, including tests with users, a questionnaire and an interview. Hypotheses elaborated took into account the level of understanding and the way of understanding, relating it to the sensation of presence, a central element in narratives of this type. Among the results, in general, the participants realized that they were able to understand the meaning of the narrative, but not fully. Some aspects got in the way, such as the difficulty of assimilating images and audio at the same time. And the participants realize that the experience results in a way of understanding reporting that is different from other media.
Downloads
References
BIANCHI, Graziela Soares. Recepção jornalística: relações e perspectivas. Revista Observatório, [s. l.] v. 5, n. 3, p. 317-334, maio, 2019.
BRAUTOVIĆ, Mato; JOHN, Romana; POTREBICA. Marko. Immersiveness of News: How Croatian Students Experienced 360-Video News. Lecture notes in computer Science, p. 263–269, 2017.
BUSSELLE, Rick; BILANDZIC, Helena. Measuring Narrative Engagement. Media Psychology, v. 12, n. 4, p. 321-347, 2009. Disponível em: <https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15213260903287259>. Acesso em: 14 jun. 2023.
COZBY, Paul. Métodos de pesquisa em ciências do comportamento. São Paulo: Atlas, 2003.
DE LA PEÑA, Nonny; WEIL, Peggy; LLOBERA, Joan; GIANNOPOULOS, Elias; POMÉS, Ausiàs; SPANLANG, Bernhard; FRIEDMAN, Doron; SANCHEZ-VIVES, Maria V.; SLATER, Mel. Immersive Journalism: Immersive Virtual Reality for the First Person Experience of News. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, v. 19, n. 4, p. 291-301, 2010.
DOMÍNGUEZ, Eva. Periodismo inmersivo. Fundamentos para una forma periodística basada en la interfaz y en la acción. Tese (Doctorado en Comunicación) — Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna, Universitat Ramon Llull, Barcelona, 2013.
DUARTE, Jorge. Entrevista em profundidade. In: DUARTE, Jorge; BARROS, Antonio (Orgs.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2006.
FIDALGO, María Isabel; AMBROSIO, Adriana Paíno. Progress or regression in the practice of immersive journalism? Immersive storytelling in the productions of the Samsung VR platform between 2015 and 2020. Journal of Print and Media Technology Research, v. 11, n. 1, p. 47-63, 2022.
GUARDIOLA, Ingrid. El ojo y la navaja: Un ensayo sobre el mundo como interfaz. Barcelona: Arcadia, 2019.
JENNETT, Charlene; COX, Anna; CAIRNS, Paul; DHOPAREE, Samira; EPPS, Andrew; TIJS, Tim; WALTON, Alison. Measuring and defining the experience of immersion in games. International Journal of Human-Computer Studies, v. 66, p. 641–661, 2008.
JONES, Sara. Disrupting the narrative: immersive journalism in virtual reality. Journal of media practice, v. 18, p. 171-185, 2017. Disponível em: <https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14682753.2017.1374677?journalCode=rjmp20>. Acesso em: 14 jun. 2023.
KANG, Seok; O’BRIEN, Erin; VILLARREAL, Arturo; LEE, Wansoo; MAHOOD, Chad. Immersive Journalism and Telepresence. Digital Journalism, v. 7, n. 2, p. 294-313, 2018.
LEFFA, Vilson. Interpretar não é compreender: um estudo preliminar sobre a interpretação de texto. In: LEFFA, Vilson; ERNST, Aracy. (Orgs.). Linguagens: metodologia de ensino e pesquisa. Pelotas: Educat, 2012, p. 253-269.
LIMA, Luciellen Souza; BARBOSA, Suzana. Mobilidade, imersão e experiência: entre ajustes e discordâncias conceituais no jornalismo imersivo. Estudos em Comunicação, n. 34, p. 1-11, mai., 2022.
LIMA, Luciellen Souza; BARBOSA, Suzana. Jornalismo audiovisual em 360°: estudo sobre a percepção dos usuários acerca da sensação de presença e da credibilidade. Brazilian Journalism Research, v. 19, n. 2, ago.,2023.
LOPES, Maria Immacolata Vassallo de. A teoria barberiana da comunicação. MATRIZes, v. 12, n. 1, p. 39-63, jan./abr., 2018.
PÉREZ-SEIJO, Sara. Periodismo Inmersivo con Vídeo 360 Grados: Evolución, Experiencia de Usuario y Producción de las Radiotelevisiones Públicas Europeas. Tese (Doctorado en Comunicación e Información Contemporánea) — Escola de Doctorado Internacional, Universidade de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, 2021.
PÉREZ-SEIJO, Sara; VICENTE, Paulo Nuno; LÓPEZ-GÁRCIA, Xosé. Immersive Journalismo: The Effect of System Immersion on Place Illusion and Co-Presence in 360-Degree Video Reporting. Systems, v. 11, n. 1, p. 1-17, 2023.
RODRIGUES, Lígia Coeli. OLHAR AO REDOR: pedagogia dos vídeos esféricos para o telejornalismo. Tese (Doutorado em Comunicação Social) — Centro de Artes e Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco, 2021.
SAMPAIO, Rafael Cardoso; LYCARIÃO, Diógenes. Análise de conteúdo categorial: manual de aplicação. Brasília: Enap, 2021.
SCHMITZ, Daniela; PIEDRAS, Elisa; WOTTRICH, Laura; SILVA, Lourdes Ana Pereira; PIENIZ, Mônica, JACKS, Nilda; JOHN, Valquíria. Estudos de recepção: estado da questão e os desafios pela frente. Intercom – RBCC, v. 38, n. 1, p. 109-128, jan./jul., 2015.
SHAPIRO, Michael. Signal Detection Measures of Recognition Memory. In: LANG, Annie (Ed.). Measuring Psychological Responses To Media Messages. New York and London: Routledge, 1994.
SUNDAR, Shyam; KANG, Jin; OPREAN, Danielle. Being There in the Midst of the Story: How Immersive Journalism Affects Our Perceptions and Cognitions. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, v. 20, n. 11, nov., 2017.
VETTEHEN, Paul Hendriks; WILTINK, Daan; HUISKAMP, Maite; SCHAAP, Gabi; KETELAAR, Paul. Taking the full view: How viewers respond to 360-degree video News. Computers in Human Behavior, v. 91, p. 24–32, fev., 2019.
WINQUES, Kérley; LONGHI, Raquel Ritter. Mediação, recepção e consumo frente à explosão dos algoritmos. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 29., 2020, evento on-line. Anais [...]. Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Luciellen Souza Lima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aos autores pertence o direito exclusivo de utilização ou reprodução.
Você tem o direito de:
- Compartilhar — copie e redistribua o material em qualquer meio ou formato.
- Adaptar — remixar, transformar e construir sobre o material para qualquer filme, mesmo comercial.
O licenciante não pode revogar esses direitos, desde que você respeite os termos da licença.
De acordo com os seguintes termos:
- Atribuição — Você deve dar o devido crédito, fornecer um link para a licença e indicar se essas alterações foram feitas. Você pode fazê-lo de qualquer maneira razoável, mas não de maneira que sugira que o licenciante endosse ou aprove seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos legais ou medidas de natureza tecnológica que restrinjam legalmente outros de fazer algo que a licença permite.
Aviso: A licença pode não fornecer todas as permissões necessárias para o uso pretendido. Por exemplo, outros direitos, como publicidade, privacidade ou direitos morais, podem limitar a maneira como você usa o material.