Brazilian rock album covers (1968-1978)

Progressive rock and counterculture images

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29146/eco-ps.v26i01.27910

Keywords:

Album cover. Vinyl. Brazilian rock. Progressive rock. Counterculture.

Abstract

As part of a larger research on the counterculture in Brazilian rock album covers, this article aims to analyze the covers that feature dreamlike images, between 1968 and 1978. The objective is to observe and demarcate trends and characteristics that help us to understand part of the visual identity of Brazilian rock at that period. Fifteen works by 13 artists (groups and singers) are mentioned, many of them linked to progressive rock. In this article, the covers are thought as aesthetic objects linked to the counterculture that engender new possibilities for listener-spectator experiences in the relationship between image and music, as artistic cultural texts in their multiple semiotic articulations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Herom, Universidade Metodista de S. Paulo - UMESP

PhD, professor of the Graduate Program in Communication - Methodist University of São Paulo

References

ADAMCZEWSKI, Tymon. Listening to images, reading the records: the inclusive experience in British progressive rock of the 1960s and 1970s. Nordic Journal of English Studies, v. 17, n. 1, p. 181-196, 2018.

ALBUQUERQUE, Thomas S. C. Terreno Baldio: uma experiência progressiva brasileira. 2020. Dissertação (Mestrado em Música). Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC, Florianópolis, 2020.

ALLEYNE, Mike. After the Storm: Hipgnosis, Storm Thorgerson, and the rock album cover. Rock Music Studies, v. 1, n. 3, p. 251-267, 2014.

ALMEIDA, Fernando dos Santos; FUCHS, Isabela Marques; KAMINSKI, Rosane. A tropicália de Rogério Duarte em “Caetano Veloso” e “Gilberto Gil” (1968). Projética, v. 9, n. 1, p. 69-86, jan./jun. 2018.

BAUDRILLARD, Jean. O sistema dos objetos. 5 ed. São Paulo: Perspectiva, 2008.

CAMPOS, Lucas R. Som Nosso de Cada Dia. Coletivo sÓ, mai. 2008. Disponível em: <https://so0jornal.wordpress.com/rock-hard-progressivo-e-afins/som-nosso-de-cada-dia/>. Acesso em: 20 maio 2022.

DE VILLE, Nick. Album: style and image in sleeve design. London: Mitchell Beazley, 2003.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

DUNN, Christopher. “Nós somos os propositores”: vanguarda e contracultura no Brasil, 1964-1974.ArtCultura, v. 10, n. 17, p. 143-158, jul./dez. 2008.

FRIEDLANDER, Paul. Rock and roll: uma história social. 2 ed. Rio de Janeiro: Record, 2003.

FUSCALDO, Chris. Discografia mutante: álbuns que revolucionaram a música brasileira. Rio de Janeiro: Garota FM, 2018.

GUMBRECHT, Hans U. Produção de presença: o que o sentido não consegue transmitir. Rio de Janeiro: Contraponto/ PUC-Rio, 2010.

HEIDEGGER, Martin. A caminho da linguagem. Petrópolis/Bragança Paulista: Vozes/

Editora Universitária São Francisco, 2003.

JONES, Steve; SORGER, Martin. Covering music: a brief history and analysis of album cover design. Journal of Popular Music Studies, v. 11, n. 1, p. 68-102, 1999.

KOPYTOFF, Igor. A biografia cultural das coisas: a mercantilização como processo. In: APPADURAI, Arjun (org.). A vida social das coisas: as mercadorias sob uma perspectiva cultural. 2 ed. Niterói: Eduff, 2021, p. 83-112.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

LEE, Rita. Rita Lee: uma autobiografia. São Paulo: Globo, 2016.

LOTMAN, Iuri. La semiosfera I. Semiótica de la cultura y del texto. Madrid/ Valencia: Ediciones Cátedra/ Frónesis Universidad de Valencia, 1996.

MACAN, Edward. Rocking the classics: English progressive rock and the counterculture. New York: Oxford University Press, 1997.

VARGAS, Herom. Capas de disco da gravadora Continental nos anos 1970: música popular e experimentalismo visual. Revista FAMECOS, v. 20, n. 2, p. 1-27, maio/ago. 2013.

VILLELA, Cesar G. A história visual da bossa nova. Rio de Janeiro: ADG Brasil/ UniverCidade, 2003.

Published

2023-06-30

How to Cite

Vargas , H. (2023). Brazilian rock album covers (1968-1978): Progressive rock and counterculture images. Revista Eco-Pós, 26(01), 448–477. https://doi.org/10.29146/eco-ps.v26i01.27910