Imagem Técnica Sonora na Documentação Radiofônica

Authors

  • Eduardo Vicente Universidade de São Paulo - USP
  • Rakelly Calliari Schacht Universidade de São Paulo - USP

DOI:

https://doi.org/10.29146/ecops.v25i1.27859

Keywords:

Communication, Radio documentation, Sound image

Abstract

This article seeks to situate the radiophonic documentation, more especially the acoustic feature, in relation with the development of devices that enabled the creation of technical sound images fixed on support. Such a nature creates a distance between this practice of representing reality and the ontology of radio, a vehicle defined by the sense of simultaneity and the ephemeral character of live broadcasting. Based on the theoretical framework offered by sound scholars such as Pierre Schaeffer (2017) and on the philosophy proposed for photography by Vilém Flusser (2009) and Roland Barthes (2012), its seeks to identify the fundamental elements that bring documentary radio closer to the imagery universe of the cinema and phonography. Revisiting this dialogue, which was intense in the 1920s and 1930s, brings to light the importance of recognizing the imagery status of sound.

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Author Biographies

Eduardo Vicente, Universidade de São Paulo - USP

Professor associado do Programa de Pós-Graduação em Meios e Processos Audiovisuais e do Departamento de Cinema, Rádio e Televisão da ECA-USP. Coordenador do MidiaSon: Grupo de Estudos e Produção em Mídia Sonora.

Rakelly Calliari Schacht, Universidade de São Paulo - USP

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Meios e Processos Audiovisuais da ECA-USP, é jornalista com atuação em rádio, mídias sonoras e comunicação organizacional, membro do grupo MidiaSon.

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Published

2022-06-21

How to Cite

Vicente, E., & Calliari Schacht, R. (2022). Imagem Técnica Sonora na Documentação Radiofônica. Revista Eco-Pós, 25(1), 158–179. https://doi.org/10.29146/ecops.v25i1.27859