Secret archives of Inquérito Policial Nº 0521/09

Pro Tools sessions as documents of the sound creative process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29146/ecops.v25i1.27812

Keywords:

; found footage; sound design; processo criativo; estudos do som.

Abstract

This essay intends to analyze the creative process of the sound construction of a film, taking as main object of study the editing and sound mixing sessions organized in Pro Tools. The sound post-production software sessions bring together all the sound files used in the soundtrack of the film. As a case study, we will analyze the Pro Tools sessions of the horror found footage short film Inquérito Policial Nº 0521/09 (2011), verifying if the sonic style of the film is compatible with the aesthetic model adopted by most films linked to the subgenre. We also want to see how efficiently Pro Tools sessions can document creative decisions related to a movie’s soundtrack.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Carreiro, Universidade Federal de Pernambuco

Professor at the Póst-Graduate Program in Social Communication at the Federal University of Pernambuco, where he earned Masters and PhD degrees in Social Communication (Cinema). He has a postdoctoral internship at the Fluminense Federal University (UFF). He is a CNPq Level 2 Productivity Scholar. Research mainly on sound design, sound studies, stylistics and film genres.

References

BAXANDALL, Michael. Padrões de intenção: a explicação histórica dos quadros. São Paulo: Cia das Letras, 2006.

BORDWELL, David. Figuras traçadas na luz: a encenação do cinema. Campinas: Papirus, 2009.

BUHLER, James; NEWMEYER, David; DEEMER, Rob. Hearing the movies: music and sound in film

history. New York: Oxford University Press, 2010.

CARREIRO, Rodrigo. “O som em filmes de falso found footage de horror latino-americanos”. Imagofagia, Buenos Aires, v. 13, pp. 1-24, 2016.

CARREIRO, Rodrigo. “Notas sobre a estética sonora do filme”. O som do filme: uma introdução. (Org. Rodrigo Carreiro). Curitiba: Editora da UFPR/Editora da UFPE, 2018, p. 19-34.

CARREIRO, Rodrigo. O found footage de horror. São José dos Pinhais: Estronho, 2021.

DIAS, Wagner; SALLES, Cecília. “Interações do audiovisual e processos de criação: um campo de experimentação”. Significação, v. 47, n. 54, pp. 121-140, 2020.

ELSAESSER, Thomas. “Cinema mundial: realismo, evidência, presença”. In: Realismo fantasmagórico (org. Cecília Mello). São Paulo: Pró-Reitoria de Cultura e Extensão Universitária da USP, pp. 37-60, 2015.

FELDMAN, Ilana. “O apelo realista: uma expressão estética da biopolítica”. In: Anais do Encontro anual da Compós XVII, São Paulo, 2008.

KERINS, Mark. “Narration in the cinema of digital sound”. The Velvet Light Trap, University of Texas, n. 58, pp. 41-54, 2006.

LUCA, Tiago de. “Realismo dos sentidos: uma tendência no cinema mundial contemporâneo”. Realismo fantasmagórico (org. Cecília Mello). São Paulo: Pró-Reitoria de Cultura e Extensão Universitária da USP, pp. 61-93, 2015.

MANOVICH, Lev. From DV Realism to a Universal Recording Machine. Disponível em http://manovich.net/content/04-projects/031-reality-media/28_article_2001.pdf. Acesso em 12/06/2021.

OPOLSKI, Débora. “A prática de edição e mixagem de som no audiovisual”. O som do filme: uma introdução. (Org. Rodrigo Carreiro). Curitiba: Editora da UFPR/Editora da UFPE, 2018, p. 181-220.

PEREIRA, Kira Santos. Se pode ouvir, escuta: a gênese audiovisual de Ensaio sobre a cegueira. Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, 2010.

QUINLIVAN, Davina. The place of breath in cinema. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2011.

SALLES, Cecília Almeida. Redes da criação: construção da obra de arte. São Paulo: Editora Horizonte, 2006.

SCHMIDT, Laila Rotter. “Cinema e processos decriação: Apontamentos acerca do percurso transcriativo de Eles não usam black-tie”. Manuscrítica, São Paulo, n. 16, v. 31, pp. 184-217, 2011.

SCHØLLHAMMER, Karl Erik. “Realismo afetivo: evocar realismo além da representação”. Estudos de literatura brasileira contemporânea, Rio de Janeiro, n. 39, pp. 129-148, 2012.

SIBILIA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.

TRYON, Chuck. Reinventing cinema: movies in the age of media convergence. New Jersey, RutgersUniversity Press, 2009.

VIEIRA JR, Erly. “Por uma exploração sensorial e afetiva do real: esboços sobre a dimensão háptica do cinema contemporâneo”. Realismo fantasmagórico (org. Cecília Mello). São Paulo: Pró-Reitoria de Cultura e Extensão Universitária da USP, p. 93-113, 2015.

WYATT, Hilary; AMYES, Tim. Audio post production for television and film. Focal Press, 2005.

Published

2022-06-21

How to Cite

Carreiro, R. (2022). Secret archives of Inquérito Policial Nº 0521/09: Pro Tools sessions as documents of the sound creative process. Revista Eco-Pós, 25(1), 112–133. https://doi.org/10.29146/ecops.v25i1.27812