português português

apropriação e (in)visibilidade nas fotografias de Mishka Henner

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29146/ecopos.v24i3.27753

Keywords:

Português

Abstract

The object of this study is the photographs of Belgian sociologist and artist Mishka Henner. The images analyzed in this article are related to a narrative about the invisibilities of the contemporary city. Such images are appropriated through the Google Maps and Google Earth devices. It can be inferred that invisibility is presented in Henner's work in three main dimensions: the social, in which individuals become socially invisible because they have no place to speak; politics, when rulers decide to hide images of the city or by non-perception (sensitive or visual) of certain particularities of the image, such as the erasure of the characters' faces. Since photography is a privileged field from which one can observe certain social and communicational phenomena, this work aims to analyze the tensions and possible impacts of photography by mobile devices on society, as regards the regimes of visibility and, why not, of invisibility in the contemporary city .

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Author Biographies

Elaine Cristina Azevedo da Trindade, Português

Elaine Trindade é doutoranda na Universidade do Minho, em Portugal. É bolseira de investigação pela Fundação para a  Ciência e a Tecnologia (FCT). É investigadora no Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS), na Universidade do Minho, onde participa de pesquisas no projeto “Memories, cultures and identities: how the past weights on the present-day intercultural relations in Mozambique and Portugal?” e no Museu Virtual da Lusofonia.

Português, Português

Fernando Augusto Silva Lopes é doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade do Minho, em Portugal. É investigador do Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS) onde desenvolve pesquisas a cerca da imagem digital. É membro do Museu Virtual da Lusofonia.

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Published

2021-12-20

How to Cite

Azevedo da Trindade, E. C., & Português, P. (2021). português português: apropriação e (in)visibilidade nas fotografias de Mishka Henner. Revista Eco-Pós, 24(3), 35–54. https://doi.org/10.29146/ecopos.v24i3.27753